Hoe te antwoorden op berichten in nieuwsgroepen _________________________________________________________________ Inleiding Als je wilt reageren op berichten die gepost staan in een nieuwsgroep, dan moet je rekening houden met een aantal belangrijke regels om je bericht zo leesbaar mogelijk te maken voor iedereen. Bij het plaatsen van een reactie op een bericht zal je programma automatisch de oorspronkelijke tekst in je antwoord plaatsen, met groter-dan (dus: > ) tekens ervoor. Dit heeft als doel om de lezer van je antwoord te laten begrijpen waar het over gaat. Het kan namelijk zo zijn dat jouw antwoord eerder bij de lezer komt dan het originele bericht. Aan het eind van dit document staan wat tips over hoe je je programma het beste in kunt stellen, zodat je een bericht automatisch op de juiste manier citeert. Hoewel dit document gaat over Usenet (nieuwsgroepen), geldt zo'n beetje alles ook voor reageren op e-mail, en dan met name reageren in mailinglists. Bij persoonlijke e-mail is het ook zeer belangrijk om goed te kunnen communiceren met iemand, en daarbij is het op de juiste manier reageren natuurlijk essentieel. Knip in het oorspronkelijke bericht Het is niet de bedoeling dat je het gehele oorspronkelijke bericht onveranderd laat staan in je reactie. Probeer het oorspronkelijke bericht zoveel mogelijk in te korten en te ontdoen van onnodige stukken, zoals de ondertekening van de schrijver. Sommige programma's doen dat laatste overigens al automatisch. Onder het oorspronkelijke bericht reageren Reageer in principe onder het oorspronkelijke bericht. Op die manier blijft het 'verhaal' logisch. Vergelijk het met het reageren op ingezonden brieven door de reactie van een krant: dat doen ze ook altijd onder aan het bericht. Het reageren bovenaan het bericht, en het volledig aanhalen van het oorspronkelijke bericht wordt door velen gezien als minachting voor de lezer: de schrijver levert namelijk een erg onverzorgd stuk werk af en het kost de lezer veel moeite om het bericht te kunnen lezen. De rode draad van het bericht is al helemaal niet meer te vinden als op jouw bericht weer een reactie komt. Het reageren tussen stukken aangehaalde tekst kan soms wel erg handig zijn. Vooral als de schrijver van het oorspronkelijke bericht meerdere vragen of stellingen heeft waarop je wilt reageren, is het handig om per onderwerp apart te reageren. Onderteken je bericht altijd geheel onderaan het bericht. Helaas zit er een fout in het populaire Microsoft Outlook Expres, waarbij de ondertekening onterecht boven de aangehaalde tekst wordt gezet. Het is dan ook aan te raden om de automatische ondertekening van berichten uit te zetten in dat programma. Nog een aantal tips Als ondanks alles het oorspronkelijke bericht nog erg lang blijft, dan kun je stukken gaan samenvatten tussen rechte haken: [samenvatting]. Een ander punt waar je op moet letten, is dat je geen zogenaamde 'me too' berichten gaat plaatsen. Dat zijn berichten waarin alleen maar staat dat je het ergens mee eens bent, en die verder niets toevoegen. Voorbeelden --[begin]-- Hallo Erik, Hotel 'xxx' is een aanrader, ik ben er zelf ook geweest. Verhuurbedrijf 'yyy' zit er om de hoek, dus dat is erg handig. Groeten, Piet Anoniem. Erik Hensema schreef: >Hallo, > >Ik ben op zoek naar een goed hotel in Parijs, niet te duur, >graag dichtbij het centrum en goed bereikbaar met het openbaar >vervoer. >Verder zoek ik een bedrijf dat auto's verhuurt in Parijs. > >-- >Erik Hensema (erik@hensema.net) --[eind]-- Zoals je ziet, is het volledige oorspronkelijke bericht geciteerd en is de reactie bovenaan geschreven. Het geheel is moeilijk leesbaar, omdat je eerst halverwege de tekst moet beginnen met lezen, om vervolgens erboven het antwoord te lezen. Hier het oorspronkelijke bericht wat ik gepost zou kunnen hebben: --[begin]-- Hallo, Ik ben op zoek naar een goed hotel in Parijs, niet te duur, graag dichtbij het centrum, en goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Verder zoek ik een bedrijf dat auto's verhuurt in Parijs. -- Erik Hensema (erik@hensema.net) --[eind]-- Nu een reactie op de juiste manier: --[begin]-- Erik Hensema schreef: >Ik ben op zoek naar een goed hotel in Parijs, niet te duur, graag >dichtbij het centrum, en goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Hotel 'xxx' is een aanrader, ik ben er zelf ook geweest. >Verder zoek ik een bedrijf dat auto's verhuurd in Parijs. Verhuurbedrijf 'yyy' zit er om de hoek, dus dat is erg handig. Groeten, Piet Anoniem. --[eind]-- Een prima leesbaar bericht, met een duidelijke rode draad. De onnodige tekst (de aanhef en de groet) is weggeknipt, en de reacties staan direct onder de vragen. Misschien valt het op dat onze Piet geen 'hallo' zegt boven zijn bericht. Dat is niet onbeleefd, maar eigenlijk standaard in de nieuwsgroepen, althans bij reacties op berichten. Bij het schrijven van een nieuw bericht moet je het zelf weten. Stel dat onze Piet geen verhuurbedrijf wist, dan zou het bericht er zo uit komen te zien: --[begin]-- Erik Hensema schreef: >Ik ben op zoek naar een goed hotel in Parijs, niet te duur, graag > dichtbij het centrum, en goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Hotel 'xxx' is een aanrader, ik ben er zelf ook geweest. Groeten, Piet Anoniem. --[eind]-- Geen verwijzing meer naar het verhuurbedrijf, want het is op zich vrij nutteloos om te zeggen 'sorry, dat weet ik niet'. Echt fout is dat niet, hier moet je zelf een beetje bepalen wat nuttig is en wat overdreven veel citeren is. Stel dat ik nou erg langdradig was geweest met mijn vraag, en dat het er op het laatst op neerkwam dat ik een hotel zocht, dan had je dat als volgt kunnen samenvatten: --[begin]-- Erik Hensema schreef: [zoekt hotel in Parijs] Hotel 'xxx' is een aanrader, ik ben er zelf ook geweest. Groeten, Piet Anoniem. --[eind]-- Instellingen voor programma's Netscape 4.5 Kies bij "voorkeuren" voor "E-mail & nieuwsgroepen" en daarin de groep "berichten". Je kunt hier kiezen op welke manier een bericht geciteerd moet worden, kies hier voor "Antwoorden onder aangehaalde tekst". Outlook Express Ik ben nog op zoek naar instellingen voor dit programma! Wel weet ik dat er een fout in OE zit, waardoor de ondertekening van een bericht automatisch boven het citaat wordt gezet. Ik raad dan ook aan om de automatische ondertekening uit te zetten. De ondertekening kun je handmatig plaatsen met de toetsencombinatie Ctrl-Shift-S. Microsoft is al ingelicht over dit probleem, maar helaas lijken ze er niets aan te willen doen. Wel zijn een aantal personen bezig om met VBScript dit probleem te omzeilen, wat helaas tot nu toe nog niet gelukt is. Meer informatie over schrijven op Usenet http://www.kinkhorst.com/usenet/NL/ _________________________________________________________________ Deze tekst is Copyright 1999 Erik Hensema (erik@hensema.net). Deze tekst mag vrij verspreid worden.